Rozwiązywanie problemów
Rozwiązywanie problemów
Świat jest skomplikowany, technologia bywa kapryśna, jeśli trafiłeś tu bo "coś" nie działa - WEŹ GŁĘBOKI ODDECH, a następnie na spokojnie przeczytaj i sprawdź wszystko jeszcze raz. Ten rozdział dokumentacji pomoże Ci zdiagnozować najpospolitsze problemy i znaleźć rozwiązanie - a jeśli nie - to wskaże Ci JAK zadawać pytania i GDZIE szukać pomocy.
Zanim zapytasz
- Zgrubnie zidentyfikuj czego może dotyczyć problem - którego systemu lub aplikacji - abyś wiedział jakich słów kluczowych używać w dyskusji i przy wyszukiwaniu. Na przykład - ten poradnik dotyczy Nightscout-a instalowanego na serwerze mikr.us - więc nie pomoże zbytnio w problemach z AAPS-e, xDrip-em lub przy problemach z Nightscoutem na serwerze Heroku.
- Przeczytaj na spokojnie tę stronę, cały ten tutorial
- Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś - obejrzyj film "Zanim zapytasz" na grupie Technologie Diabetyka
- Na grupie Technologie Diabetyka przejrzyj przewodniki w temacie problemu
- Użyj lupki na grupie, przejrzyj komentarze i sugestie
- Na spokojnie przeczytaj i sprawdź wszystko dwa lub trzy razy - wiele problemów wynika z nieuwagi lub głupich błędów typu literówka, pomylenie systemów, haseł, pominięcie kroków procedury lub zignorowanie komunikatów wyświetlanych przez systemy
- Czasami metoda restartu a następnie ponowne podejście do konfiguracji/instalacji rozwiązuje problem szybciej, niż wnikanie co mogło pójść nie tak
- Sprawdź czy zainstalowana u ciebie wersja
nightscout-tool
jest aktualna. Jeśli nie - zaktualizuj narzędzie!
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi, przygotuj się do zadania pytania. Zrób to w taki sposób który maksymalnie ułatwi diagnozę pomagaczom:
- Dobrze zidentyfikuj czego może dotyczyć problem i kto może Ci w nim pomóc.
- Nie wysyłaj pytania losowym osobom, na kilku grupach, do wszystkich - trafnie określ kanał i odbiorców, ale też:
- Nie dedykuj pytania do konkretnej osoby, nie pisz na priv - szczególnie do konkretnych administratorów. Zazwyczaj są oni zasypywani pytaniami i nie są w stanie pełnić dyżuru 365/24/7, do tego zniechęca to potencjalnie innych pomagaczy którzy nie czują że to pytanie jest także do nich. Pisanie na priv pomoże tylko Tobie - nie da się tego wyszukać, nie skorzystają na tym inne osoby mające ten sam problem. Dlatego co do zasady nie pomagamy na priv - chyba że ktoś zasugeruje przesłanie na priv szczegółów które chcemy chronić a są niezbędne przy diagnostyce problemu. Wyjątkiem są dedykowane systemy ticketowe gdzie prowadzi się bezpośrednią konwersację ze wsparciem - grupa na Facebooku i jej admini NIE SĄ takim wsparciem!!!
- Zadając pytanie zawrzyj jak najwięcej informacji które pomogą w diagnozie. Opisz czego dotyczy problem, jakiego systemu, telefonu, przy jakiej operacji wystąpił. Opisz co próbowałeś, czego oczekiwałeś a jaki błąd Twoim zdaniem wystąpił (a nie powinien). Dołącz zrzuty ekranów i komunikaty błędów. Najgorsze są zgłoszenia "tysiąc pytań do..."
- Przy wklejaniu logów i screenów zadbaj o bezpieczeństwo - ocenzuruj adres Nightscout, dane osobowe, hasła czy API SECRET. Jeśli okażą się niezbędne do diagnostyki - te wyjątkowo można przesłać na priv.
- Cierpliwie czekaj na odpowiedzi, wykaż się zrozumieniem i empatią, nie przelewaj frustracji problemem na chcących Ci pomóc.
- Cennych ogólnych wskazówek jak zadawać pytania w sieci dostarczy Ci artykuł: Jak mądrze zadawać pytania
Wysyłanie diagnostyki
Niektóre z problemów są specyficzne dla Twojego przypadku, i żadne z metod opisanych poniżej nie pomagają. Praktyka pokazuje, że to rzadkie przypadki - odrób zadanie domowe i najpierw spróbuj rozwiązań opisanych na tej stronie.
Jeśli próbowano wszystkiego, a na grupie na Facebooku nikt nie ma rozwiązania lub sugeruje błąd na serwerze lub w skrypcie instalacyjnym / narzędziu nightscout-tool
- możesz spróbować wysłać diagnostykę do specjalisty.
-
Umów się z kimś na pomoc - twórcy skryptu, administratorzy na FB lub administratorzy mikr.us-a nie zawsze mają czas aby odpowiadać na losowo wysłane dane diagnostyczne. Zanim cokolwiek wyślesz - znajdź kogoś kto ma czas i czuje się na siłach Ci pomóc. Zazwyczaj to ta osoba poprosi Cię o wysłanie diagnostyki. Nie zasypuj losowych ludzi diagnostyką, w szczególności adminów, tylko dla tego że są adminami! Jeśli Twój problem jest kalibru wymagającego diagnostyki - same logi nie wystarczą! Dlatego najpierw przeczytaj całą tę stronę, spróbuj innych rozwiązań - a następnie umów się, w dyskusji przekaż szczegóły problemu i następnie - wysyłaj diagnostykę.
-
W menu głównym narzędzia
nightscout-tool
wybierz pozycjęD) Wyślij diagnostykę i logi
-
Kliknij
Wyślij
. Na maila którego użyto do zamówienia serwera mikr.us (prawdopodobnie głównego prywatnego maila) system wyśle wiadomość e-mail z instrukcjami i zaszyfrowaną diagnostyką. Tego maila przekaż na adres e-mail osoby umówionej na wsparcie. W zależności od narzędzia/strony do obsługi poczty - ta opcja nazywać się będziePrzekaż
/Prześlij dalej
/Forward
itp. -
Osobie wspierającej przekaż w bezpieczny sposób hasło szyfrowania diagnostyki. Jest ono wyświetlane zarówno przed jak i po wysyłce logów, dodatkowo zawsze można je znaleźć w menu głównym narzędzia
nightscout-tool
pod pozycjąI) O tym narzędziu...
.Bezpieczny sposób to użycie innego kanału komunikacji - np.: napisać na prywatnym chacie na messengerze, na WhatsApp, Signal-u, użyć SMSa lub przekazać ustnie. Nie podawaj swojego hasła w publicznych postach lub komentarzach na Facebooku!
Analiza zdarzeń
Od wersji 1.9.1
nightscout-tool
zapisuje czas wybranych operacji i zdarzeń systemowych. Jest to rodzaj analityk dla programisty. Zdarzenia pozwalają poznać historię serwera - jakie operacje wykonał użytkownik lub jakie zdarzenia systemowe wykonywał automatycznie watchdog.
Zdarzenia nie są automatycznie wysyłane do autora czy do chmury, można je podejrzeć w menu statusu, oraz wysłać mailem do osoby wspierającej używając wysyłki diagnostyki
Zdarzenia dzielą się na trzy typy: - pojedyncze - podany jest jeden czas 🕓 - od - do - podane są zazwyczaj dwa czasy (🕓 rozpoczęcia i ✅ zakończenia operacji), używane do raportowania operacji które potrafią dłużej trwać - flagi systemowe - podane są zazwyczaj dwa czasy, oznaczają 🚩 zgłoszenie (i podniesienie flagi), zazwyczaj przy operacjach które raz zgłoszone oczekują na interwencję użytkownika (np.: posprzątanie, restart). Kiedy przyczyna zgłoszenia zostanie usunięta lub ustąpi - flaga jest 🏁 zdejmowana. Flagi czasami celowo blokują pewne operacje przez kilka dni - np.: nie dostajemy co 5 minut maila o tym samym. 🏁 Samo zdjęcie flagi nie oznacza że flaga została wcześniej podniesiona (i wystąpił problem)! - bo system nie sprawdza czy problem historycznie występował, tylko oznacza że problemu nie ma zdejmując flagę.
Typowe problemy i ich rozwiązania
Nightscout
N.1) Strona Nightscout nie działa nawet w przeglądarce
- sprawdź czy na laptopie/telefonie masz internet
- na telefonie - przełącz na inne WiFi lub wyłącz WiFi i sprawdź na internecie komórkowym (3G/4G/LTE)
- sprawdź czy używasz poprawny adres - domenę i adres znajdziesz w menu głównym narzędzia
nightscout-tool
- zobacz czy serwer mikr.us-a nie ma problemów - na stronie statusów mikr.us-ów poszukaj swojego srvXX (masz numer/id serwera w mailu przywitalnym po zakupie mikr.us-a)
- zobacz czy dostawca Hetzner nie ma problemów - na stronie statusu Hetznera - nas interesują serwery w Finlandii
- sprawdź czy na facebooku na grupach Mikrusy oraz Technologie Diabetyka nie ma ogłoszenia o znanych problemach
- jeśli to problemy z siecią u Ciebie w domu - nie damy rady Ci tego ogarnąć, musisz wiedzieć co z tym zrobić, sprawdź u swojego dostawcy internetu czy nie ma problemów, sprawdź czy wszystko ok z Routerem.
- jeśli to problemy z serwerami - trzeba cierpliwie czekać na komunikaty i rozwiązanie problemów
N.2) Brak kłódki przy adresie Nightscout
- upewnij się że masz literkę s (jak Stanisław) na początku adresu, czyli że adres zaczyna się od
https://
a nie odhttp://
- odśwież stronę, wyczyść cache przeglądarki
- sprawdź na innym komputerze / na innym telefonie
N.3) Zamiast Nightscout-a wyświetla mi się komunikat z klepsydrami mikr.us wspominający o Cytrusie
- po podpięciu nowej domeny potrzeba kilku chwil aby automat ustawił ją na serwer - poczekaj kilkanaście/kilkadziesiąt sekund
- jeśli strona nadal nie działa - uruchom ponownie kontenery
N.4) Mam komunikat błędu Nightscout Oops... Unable to connect to Mongo
Instalator
T.1) Instalator Nightscout zawiesza się na początku, komenda ns lub nightscout-tool pokazuje błędy
- sprawdź status instalatora (Gitea, npm) na stronie: https://status.cukrzycowy.pl/
- poczekaj i spróbuj ponownie za kilka minut
- zobacz jakie błędy są wyświetlane - jeśli nic Ci to nie mówi sprawdź czy na Technologie Diabetyka nie ma ogłoszenia o znanych problemach
- jeśli błędy wskazują na błąd parsowania pliku nightscout.env - napraw ustawienia ręcznie
- jeśli problem powtarza się i nie ustępuje po kilku godzinach - zapytaj Dominika Dzienia podając szczegóły - komunikaty błędów
T.2) Instalator Nightscout nie uruchamia się
- upewnij się, że posiadasz obraz systemu "Nightscout (dla cukrzyków)" a nie domyślny. Można go poznać po komunikacie przywitalnym - zachęca do użycia komendy
ns
lubnightscout-tool
po zalogowaniu do ssh lub WebSSH. Jeśli go nie masz pewnie pominąłeś krok Zmiana obrazu linuksa - jeśli to nowy serwer możesz go wykonać, albo... - zainstaluj narzędzie komendą zaawansowaną
T.3) W nightscout-tool / instalatorze nie mogę kliknąć na przyciski
- to jest narzędzie konsolowe (tekstowe) - aby nawigować po kliknięciu myszką w czarny obszar okienka używaj tylko klawiatury a do nawigacji: strzałek, tabulatora, spacji i enter.
T.4) Pomimo prób aktualizacji nightscout-tool dalej jest w starej wersji
- wejdź na serwer po ssh / z panelu mikr.us-a w zakładkę WebSSH i zaloguj się
-
wykonaj następujące komendy aby "na siłę" usunąć ręcznie narzędzie nightsccout-tool,
komendy przeklejaj linia po linii i potwierdzaj Enter:
rm -f /srv/nightscout/updates/install.sh rm -f /srv/nightscout/tools/nightscout-tool
-
zainstaluj narzędzie komendą zaawansowaną:
sudo /bin/bash -c "$(curl -fsSL https://gitea.dzienia.pl/shared/mikrus-installer/raw/branch/master/install.sh)"
-
po instalacji w menu głównym narzędzia
nightscout-tool
powinna być wyświetlana najnowsza stabilna wersja narzędzia
Konfiguracja
K.1) Strona działa w przeglądarce ale nie działa wysyłanie z aplikacji
- sprawdź czy podałeś poprawny
API_SECRET
i czy ten sekret nie ma znaków niedozwolonych - sprawdź czy nie masz literówki w adresie Nightscout - zjedzonego
:
,s
whttps://
- sprawdź format adresu - różne programy różnią się pod tym względem:
- w
AAPS
osobno podajemy sam adres, w styluhttps://naszasubdomena.ns.techdiab.pl
a osobnoAPI_SECRET
, i pozwala tylko na jeden adres - w
xDrip
podajemy adres w formaciehttps://API_SECRET@naszasubdomena.ns.techdiab.pl/api/v1/
i możemy podać kilka adresów oddzielając je spacją - inny program? sprawdź w jego dokumentacji jak konfigurować Nightscout
- w
- jeśli uzywasz AAPS, upewnij się że wersja Nightscout jest odpowiednia:
- dla AAPS 3.1.x i starszych - może to być to wersja co najwyżej
14.2.6
albo15.0.3
i nowsze - dla nadchodzącego AAPS 3.2.x - musi być to wersja
15.x.x
- dla AAPS 3.1.x i starszych - może to być to wersja co najwyżej
- UWAGA! obecnie
latest
wskazuje na najnowszą wersję NS, czylu15.0.3
(lub nowszą) więc jeśli masz AAPS musisz zmienić wersję Nightscout na sztywno na14.2.6
- spróbuj podpiąć inną domenę - czasami niektóre narzędzia i sieci blokują
techdiab.pl
a puszczająbieda.it
K.2) Po zmianie konfiguracji nie uruchamia się nightscout-tool
- prawdopodobnie przy edycji ustawień wkradła się literówka i format pliku ustawień jest nieprawidłowy, prawidłowo w pliku mamy format:
KLUCZ=WARTOSC KOLEJNY_KLUCZ=WARTOSC ### komentarz
- w konsoli ssh / WebSSH
- użyj komendy:
nano /srv/nightscout/config/nightscout.env
- napraw ustawienia, zapisz plik (skrót Ctrl+O) i wyjdź z edytora (skrót Ctrl+X)
- odpal
nightscout-tool
i w menu głównym wybierz opcję5) Aktualizuj kontenery
, poczekaj na restart kontenerów
- użyj komendy:
K.3) Przy synchronizacji lub podpięciu do AAPS Nightscout zawiesza się po kilku sekundach
- w AAPS/Pumpcontrol/NSClient w opcjach wtyczki
NSClient
wUstawieniach zaawansowanych
włącz opcjęWysyłaj dane wolniej
K.4) Zapomniałem API_SECRET
- znajdziesz go w
nightscout-tool
, w menu głównym jest opcja2) Pokaż port i API SECRET
Inne
X.1) Mam inne problemy z Nightscout, Nightscout się zawiesił
- w
nightscout-tool
, w menu głównym wybierz1) Status kontenerów i logi
, sprawdź czy wszystko jest zielone i wejdź w pozycjeNightscout
iBaza danych
. Przejrzyj logi - czasami można tam znaleźć konkretne wskazówki z komunikatem błędu - spróbuj uruchomić ponownie kontenery
- jeśli ponowne uruchomienie nie pomoże - spróbuj zaktualizować kontenery
X.2) Nie działa panel administracyjny mikr.us lub WebSSH
- spróbuj na innej sieci / innym WiFi - często sieci służbowe blokują dostęp do takich narzędzi jak panele administracyjne serwerów lub strony zawierające
ssh
lubproxy
w treści lub adresie strony - zobacz czy serwer mikr.us-a nie ma problemów - na stronie statusów mikr.us-ów poszukaj statusu usługi panel
- zobacz czy dostawca Hetzner nie ma problemów - na stronie statusu Hetznera - nas interesują serwery w Finlandii
- sprawdź czy na facebooku na grupie Mikrusy
W.1) Jak uruchomić ponownie kontenery
- wejdź na serwer po ssh / z panelu mikr.us-a w zakładkę WebSSH i zaloguj się
- uruchom komendę
nightscout-tool
- w menu głównym wybierz opcję
R) Uruchom ponownie kontenery
, poczekaj na restart kontenerów serwera
W.2) Jak zaktualizować kontenery
- wejdź na serwer po ssh / z panelu mikr.us-a w zakładkę WebSSH i zaloguj się
- uruchom komendę
nightscout-tool
- w menu głównym wybierz opcję
K) Aktualizuj kontenery
, poczekaj na restart kontenerów serwera
W.3) Rozwiązanie pierwszej szansy
- starą tradycją IT, czasami pomaga wyłączenie i włączenie ponownie: przeglądarki, komputera, telefonu
- co do serwera, najpierw warto spróbować uruchomić ponownie a jeśli to nie pomaga zaktualizować kontenery
W.4) Rozwiązanie ostatniej szansy
- jeśli coś poszło bardzo nie tak przy instalacji lub konfiguracji, zawsze możemy zacząć instalację od początku, od kroku zmiany obrazu linuxa
- wadą tego rozwiązania jest utrata danych i konfiguracji - subdomena pozostaje podpięta i narzędzie to wykryje, choć zawsze możemy zmienić domenę usuwając ją/dodając nową w panelu mikr.us-a
Gdzie i kiedy szukać pomocy
Po wyczerpaniu pomysłów z sekcji powyżej i po poprawnym przygotowaniu pytania, pomocy należy szukać - w zależności od typu problemu - w kolejno wymienionych miejscach:
-
ogólne problemy cukrzycowe/terapeutyczne:
- diabetolog, edukator diabetologiczny, książki specjalistyczne, lekarze POZ, w nagłych przypadkach - numer ratunkowy 112, izba przyjęć, ratownictwo medyczne
- Fundacja dla Dzieci z Cukrzycą
- grupa Technologie Diabetyka
-
konfiguracja Nightscout:
- oficjalna dokumentacja Nightscout w tym dokumentacja konfiguracji i zmiennych środowiskowych Nightscout
- przewodniki i webinary na grupie Technologie Diabetyka
- posty i pytania na grupie Technologie Diabetyka i innych grupach w tej tematyce
-
problemy specyficzne dla Nightscout-a na mik.us-ie
- ta dokumentacja :)
- przewodniki i webinary na grupie Technologie Diabetyka
- posty i pytania na grupie TD
- autor instalatora (Dominik Dzienia) - umów się na wysłanie diagnostyki
-
ogólne problemy techniczne z serwerem mikr.us, jego panelem etc.:
- narzędzie M.A.R.I.A.N w panelu administracyjnym mikr.us-a
- grupa Mikrusy
- ticket do administratorów mikr.us-a (w panelu przycisk
Otwórz ticket
u góry strony) - jeśli to na prawdę niezbędne!
-
błędy w dokumentacji - twórcy konkretnych dokumentów, tutoriali i poradników
-
błędy instalatora - Dominik Dzienia